تجارت مجازی

کانالهای مشهور دنیا در ده مورد

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۵۷ ب.ظ

کانال کشتیرانی نوعی از کانال آبی است که به طور ویژه ای در مسیرهای حرکت اصلی دریایی ایجاد شده اند تا به عبور کشتی های باربری کمک کنند. کانال های کشتیرانی به طور ویژه ای طراحی شده اند و به گونه ای که برای استقرار کشتی های باری بزرگ طراحی شده اند. این کانال ها اهمیت زیادی در جهان آبی دارند چون مسیرهای کوتاهتر و آلترناتیوی را در طی شبکه های اصلی آب دریایی ارائه می دهند و هم به طور داخلی ترافیک دریایی را درون کشورها تنظیم می کنند. در جهان کانال های حمل و نقل زیادی هستند که برای حرکت روزانه کشتی ها حیاتی هستند. بعضی از این کانال ها پررفت و آمدترین مسیرها در اطراف جهان هستند. در زیر ده مورد از مشهورترین و شلوغ ترین کانال های کشتیرانی در اطراف جهان نشان داده شده است.

دریای سفید- کانال دریایی بالتیک : کانال بالتیک در دریای سفید آبراهه ای مهم است که در آبراهه های روسیه که از دریای سفید در شمال شروع می شود و به دریای بالتیک در جنوب ختم می شوند قادرند ترافیک را تنظیم کنند. این کانال در سال ۱۹۳۳ ساخته شده است. کانال بالتیک با اینکه برای دریانوردی مهم است ولی برای کشتی های تجاری با ابعاد و مشخصات بزرگ مناسب نیستند.




کانال راین – مین- دانوب : سه رودخانه مهم را در قلب اروپای غربی به یکدیگر متصل می کند. کانال راین – مین – دانوب یا کانال اروپا در اصل در اوایل سال ۱۹۳۸ ساخته شده است. در طی این سال ها چندین کار دیگر برای توسعه این کانال انجام شده است که آخرین مورد آن به اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی گردد. کانال اروپا دروازه حمل و نقل دریایی مهمی است که دریای شمال را به دریای سیاه از طریق اقیانوس اطلس متصل می کند. دروازه حمل و نقل مهمی در داخل اروپاست.



کانال سوئز : کانال سوئز کانال کشتیرانی و حمل و نقل بسیار مهم و مشهوری است که به کشتی ها این امکان را می دهد تا از بین مدیترانه و دریای سرخ عبور کنند. این کانال در میانه سده ۱۸۰۰ ساخته شده است و به عنوان مسیر شناخته شده دریایی است که در همه زمان ها باز بوده است و کشتی های همه کشورها عملیات تجاری خود را قادر بودند صرف نظر از درگیری های جهانی در این مسیر به آسانی انجام دهند .




کانال ولگا – دن : کانال کشتیرانی ولگا دن رودخانه های روسی ولگا و دن را به هم متصل می کند که مسیر آب مهمی را از طریق دریای آزوف (خلیج دریای سایه) و دریای خزر را به شبکه های اقیانوسی اصلی متصل می کند. کار اصلی ساخت و ساز کانال قرن شانزدهم شروع شد و این مسیر به خاطر این حقیقت که عبور و مرور زیادی در آن امکان پذیر است تا شبکه های کشتیرانی اروپای غربی را به همتایان متصل کند مورد توجه بوده است.



 کانال کیل : کانال کیل در استان آلمانی شلسویک هولشتاین دریای بالتیک را به دریای شمال متصل می کند. بنای این مسیر به سده ۱۷۰۰ برمی گردد گرچه تکمیل این مجرای آبی به شکل امروز کیل فقط در اواخر دهه ۱۸۹۰ بوده است. این کانال حمل و نقل این امکان را داده است تا کشتی ها از طریق راه میان بری مسیری که از دانمارک می گذشت استفاده می کردند که به عنوان مسیر دریایی نسبتا بی ثبات مورد توجه بوده است.



کانال هوستون : عمدتا ورود کشتی ها به بندرگاه هوستون در خلیج مکزیک را فراهم می آورد که این کانال حمل و نقل هوستون، مجرایی حیاتی در داخل ایالات متحده است. این کانال کشتیرانی گرچه به طور طبیعی وجود داشته است اما به منظور ادامه حیات نیاز بود تا بزرگ تر و عریض تر شود. کانال کشتی هوستون میانه دهه ۱۸۳۰ به وجود آمده است.

کانال پاناما : یکی از مهمترین دروازه های دریایی اساسی کانال پاناما است که اقیانوس آرام و اطلس را از طریق کانال پاناما به یکدیگر متصل می کند. این کانال در سال ۱۹۱۴ ساخته شده است و مسیر دریایی بزرگی دو طرفه دریایی با میزان زیاد ترافیک است.

کانال دانوب – دریای سیاه : مجرای دانوب – دریای سیاه هنوز مسیر مهم دیگری در منطقه غرب اروپاست. بعلاوه رودخانه دانوب به دریای سیاه متصل می شود. این کانال کشتیرانی همچنین روشی است تا دریای سیاه را به دریای شمال از طریق مجرای دانوب – مین – راین متصل می کند و مسیر دریایی را از اروپای غربی توسط کانال ولگا دن به هم متصل می کنند. این کانال مهم است چون به کشتی ها کمک می کند تا از منطقه دلتایی دشواری در دانوب عبور کنند و بنابراین عملیات دریایی را امکان پذیر می سازد.

کانال منچستر : کانال کشتی منچستر رودخانه های ایرول و مرسی را در استان لیورپول به یکدیگرمتصل می کند و تا منچستر گسترش می یابد. از اواخر قرن نوزدهم، این کانال کشتیرانی یکی از مهم ترین مسیرهای دریایی در بخش حمل و نقل دریایی و داخلی در انگلیس است.

کانال ول لند : کانال ول لند دو شبکه اصلی رودخانه کانادایی را یعنی رودخانه های اونتاریو را به اری به یکدیگر متصل می کند. ضرورت کانال کشتیرانی توسط این حقیقت تایید شده است که این امکان را می دهد تا کشتی ها از خاکریز آبشار نیاگارا عبور کنند و به طور کامل از مسیر آبشار نیاگارا اجتناب کنند.


منبع : sanat.me


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۸
رضا ظفرهاشمیان

صادرات واردات دریایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی